maandag 5 november 2012

Zaagsel in mijn hoofd


Geur. Het sterkste zintuig van de mens en gekoppeld aan ons langetermijngeheugen. Zodra je hersenen een geur signaleren, wordt hier een emotie en/of herinnering aan gekoppeld. Iedereen heeft een geurgeheugen, al is niet iedereen zich daarvan bewust.

Ik kan me niet herinneren dat geur géén rol speelde in mijn leven. Letterlijk en figuurlijk steek ik overal mijn neus in. Vandaag deed ik een verrassende ontdekking: één woord is in staat om mijn geurgeheugen te activeren.

Ik lees het weekthema en denk terug aan de werkplaats van mijn vader met op de werkbank een winkelhaak. Een geurexplosie ontstaat in mijn hoofd. Ik ruik weer de geur van houtkrullen en zaagsel.
De werkplaats bestaat niet meer. De geur gaat nooit meer weg.  



***

Af en toe plaats ik een stukje op '120 Woorden' (
http://120w.nl/), ook onder de naam Rijnmeermin (http://120w.nl/schrijvers/Rijnmeermin/)
‘Zaagsel in mijn hoofd’ heb ik geschreven naar aanleiding van het schrijfthema voor week  45: winkelhaak.



1 opmerking:

  1. Zo werkt het ook bij mij. Het keldertje van mijn vader waar hij met de motor bezig was en zijn metaal-benzinegeur vergeet ik nooit.

    BeantwoordenVerwijderen