zaterdag 21 juli 2012

In de lijn der verwachting (deel 1)

Ze had gisteravond al een knoop in haar maag van de spanning. Ze ziet er tegenop, tegenwoordig wordt het zelfs elke keer erger. Het boodschappenbriefje ligt naast de boodschappen in haar tas. Het was allemaal heel precies omschreven. Griekse yoghurt, 0% vet. Rijstwafels, zelfs de kleur van de verpakking was erbij vermeld.
Ze heeft niet alles kunnen vinden in de supermarkt. Na 15 minuten voor het zuivelschap gedrenteld te hebben, heeft ze uiteindelijk maar Griekse yoghurt met 5% vetgehalte in haar karretje gestopt, wetende dat het niet goedgekeurd zou worden. Rijstwafels in gele en zeegroene verpakking en iets wat misschien wel blauw zou kunnen zijn. Op goed geluk heeft ze gekozen.

Haar stappen vallen loodzwaar als ze vanuit de galerij de voordeur binnen stapt. Ze ziet haar al zitten in haar stoel. De eeuwig verbeten trek om haar mond.
Ze houdt van haar, ze houdt echt van haar. Ze weet best dat haar moeder geen gemakkelijk leven heeft gehad en nog niet. Waar is ze het verloren, het gevoel dat ze het gezellig vond om naar ‘huis’ te gaan? Ze weet het niet. Ze kan het niet meer vinden, ook al houdt ze nog zoveel van haar moeder.

De yoghurt is niet goed. Dat wist ze al. Haar moeder laat twee volle verpakkingen zien. Die had het dus moeten zijn. 'Kijk dan, deze had je moeten hebben.''Ja, mam.'
De boodschappen zijn uitgepakt en weggelegd op de aangewezen plaats. Ze doet een paar andere kleine klusjes, nauwlettend gevolgd, de was moet precies gevouwen worden zoals zij het wil. Even zitten. Kletsen. De wijzer schuift langzaam vijf minuten verder. Te langzaam. 'Hoe lang ben ik al hier?', denk ze en ze rekent in haar hoofd hoe lang ze nog ongeveer moet blijven zitten, voordat ze weer op zal kunnen staan.

'Nou, ik ga maar weer, tot volgende week. Ik bel nog wel.'

'Ik word nooit-nooit-nooit-nooit-nooit hetzelfde', dreunt het in haar hoofd op de maat van haar klikkende hakken. Een verbeten trek ligt om haar mond.




4 opmerkingen:

  1. op een dag hoor je jezelf praten
    en denk je...verrek ik hoor mijn moeder.
    op een dag denk je
    ik wilde dat ik nog met haar kon praten,
    op een dag
    is ze er niet meer.
    en had je er nog iets voor gegeven om de verkeerde yoghurt te kopen ook al was t de verkeerde.

    zo ervaar ik het ...

    op een dag zijn jij en ik ook zo oud,
    en denken we in ons hoofd over vroeger en zijn we misschien alleen en eenzaam en kunnen we misschien de knop niet meer omzetten naar vrolijk zijn en ongedwongenheid, houden we vast aan de rituelen van de dag omdat we anders ontregeld raken, van slag omdat het opeens iets anders is... mopperen we op de mensen die van ons houden..met een verbeten trek om onze mond..

    op een dag..
    wie zal het zeggen..
    zo ervaar ik het.

    Heel herkenbaar toch ook, ook voor mij deze blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja de moeder/dochter relatie. Beladen door de verwachting dat we in ouderdom voor elkaar zorgen. Er zijn maar weinig mannen die hier mee tobben. Heel herkenbaar en mooi getroffen Meermin!

    BeantwoordenVerwijderen